Przygotowanie roweru woom na zimę

Zima to trudny okres dla rowerów, dlatego musimy o nie szczególnie dbać. Śnieg, wilgoć i agresywna sól drogowa są stałym elementem naszych dróg podczas zimnych miesięcy i mogą naprawdę zaszkodzić twojemu ukochanemu rowerowi.

Teraz to właściwy moment, aby okazać swojemu rowerowi trochę miłości, dzięki czemu będzie działał płynnie pomimo trudnych warunków, a twoje dziecko zawsze będzie bezpieczne. Wystarczy trochę troski, aby przedłużyć żywotność poszczególnych części i uniknąć konieczności przeprowadzania poważnych napraw.

Oto kilka wskazówek, jak bezpiecznie przetrwać zimę na rowerze woom.

Zacznij od dobrego czyszczenia

Sól drogowa może być szkodliwa dla rowerów, zwłaszcza dla łańcucha, który może zacząć rdzewieć już po kilku godzinach. Dlatego zalecamy usuwanie zimowych zabrudzeń z roweru jak najdelikatniej po każdej jeździe w deszczu lub śniegu. Użyj ciepłej wody i gąbki, a następnie osusz miękkim ręcznikiem lub szmatką. Jeśli błoto i sól już zaschły na rowerze, będziesz potrzebować dedykowanego środka do czyszczenia rowerów, aby spryskać i zmiękczyć te fragmenty. Jeśli na łańcuchu pojawi się rdza, możesz ją zetrzeć miękkim ręcznikiem. Na koniec nałóż cienką warstwę oleju na suchy łańcuch, aby znów gładko się poruszał.

Rower wymaga konserwacji i kontroli. Zalecane okresy konserwacji można znaleźć w instrukcji obsługi roweru. Jeśli rower jest intensywnie użytkowany, dobrym pomysłem będzie częstsze serwisowanie.

Dla bezpieczeństwa Twojego dziecka zalecamy, abyś przed każdym przejazdem wykonał krótką kontrolę bezpieczeństwa. Sprawdź podstawowe elementy:

śruby, hamulce, ciśnienie powietrza w dętkach

Śruby

Sprawdź, czy wszystkie śruby i dźwignie szybkiego zwolnienia (zacisk quick-release) są dokładnie dokręcone. Najważniejsze śruby znajdują się na kierownicy, mostku, obejmie blokujące łożyska kierownicy, siodełku, kołach i pedałach.

Hamulce

Sprawdź, czy przednie i tylne hamulce działają poprawnie. Hamulce (klocki hamulcowe) to kluczowe elementy zużywające się podczas użytkowania, sprawdzenie wzrokowe nie wystarczy! Skrajne zmiany temperatury mogą powodować kondensację wody w obudowie przewodów hamulcowych, a następnie zamarzanie, co może skutkować zablokowaniem hamulców. W ramach konserwacji zapobiegawczej można czyścić i smarować linki i pancerze, zarówno samodzielnie, jak i profesjonalnie w sklepie rowerowym. Upewnij się, że nie dostanie się olej na klocki hamulcowe ani na tarcze; w przeciwnym razie wydajność hamowania będzie znacznie ograniczona. Klocki hamulcowe, które miały kontakt z olejem, muszą zostać wymienione. Sprawdź, ile jeszcze ile zostało klocków hamulcowych - czy są wystarczająco grube? Zimowe błoto może szybko zużywać klocki hamulcowe. Jeśli nie widzisz już rowków na klockach hamulcowych (hamulce v-brake), czas je wymienić.

Ciśnienie powietrza

Dla lepszej przyczepności na śliskich nawierzchniach zimą możesz zmniejszyć ciśnienie powietrza. Oznaczenie minimalnego i maksymalnego ciśnienie powietrza znajduje się na bokach opon. Zimą warto utrzymywać ciśnienie na niższym poziomie, aby dać oponom większą powierzchnię styku i poprawić przyczepność. Regularnie sprawdzaj opony i koła pod kątem uszkodzeń i/lub obcych przedmiotów, które mogły się wbić w gumę, a także, czy na oponie jest wystarczający bieżnik.

Zima to może być idealny czas na serwisowanie roweru

Niezależnie od tego, czy odkładasz rower na zimę, czy chcesz jeździć przez cały rok, jesień i zima to idealny czas na profesjonalny przegląd roweru. Gdy temperatura spada, większość sklepów rowerowych ma więcej czasu na serwis rowerów.

Podczas profesjonalnego przeglądu rower jest sprawdzany pod kątem funkcjonalności i bezpieczeństwa na drodze. To, czy rower będzie wymagał większego czy mniejszego przeglądu, zależy od stopnia zużycia poszczególnych części. 

Drobne przeglądy roweru zwykle obejmują sprawdzenie wszystkich śrub i wkrętów, a także hamulców i przerzutek. Ponadto sprawdzane jest ciśnienie w oponach i uzupełniane jest powietrze w oponach, a łańcuch i inne ruchome części są smarowane. Rower zwykle nie jest czyszczony w ramach tego rodzaju usługi sklepowej, więc należy to zrobić wcześniej. Serwis rozszerzony obejmuje dodatkowe elementy, takie jak łożyska i elementy układu napędowego (łańcuch, kaseta, korby i suport). Warto skontaktować się z najbliższym dobrym serwisem rowerowym i zapytać o przegląd podstawowy lub rozszerzony. 

Nawet jeśli nie widać żadnych oczywistych problemów z rowerem, zalecamy profesjonalne serwisowanie roweru co najmniej raz w roku. Dzięki dobrze utrzymanemu rowerowi Twoje dziecko będzie nie tylko czerpać więcej radości z jazdy, ale także będzie jeździć bezpiecznie, co ma kluczowe znaczenie dla jazdy w ruchu ulicznym.

Gdzie przechowywać rower zimą

Najlepiej nadaje się suche i dobrze wentylowane miejsce do przechowywania roweru zimą. Jeśli nie masz dostępu do chronionego pomieszczenia, zalecamy okrycie roweru kocami i plandeką, aby chronić go przed zimnem i wilgocią. Opony mają tendencję do utraty powietrza zimą. Aby zapobiec uszkodzeniu obręczy twojego roweru woom przez oparcie na płaskiej oponie, powinieneś pompować wystarczającą ilość powietrza do dętek. Od czasu do czasu dopompowanie powietrza do opon również nie zaszkodzi. Jeśli masz rower woom z biegami, przełącz na najmniejszy zębatkę, aby złagodzić nadmierny nacisk na komponenty napędowe.

A co z rowerem woom UP? W przypadku tego modelu, baterię należy traktować z osobną uwagą. Lubi ciepło, dlatego - zgodnie z zaleceniem producenta, Fazua - powinna zostać zdjęta z roweru. Naładuj baterię do 60% przed przechowywaniem i ponownie sprawdź poziom naładowania po kilku miesiącach (max 6 miesięcy). Jeśli naładowanie wynosi 20% lub mniej, powinieneś naładować baterię z powrotem do 60%. To zapewni, że bateria nie ulegnie uszkodzeniu i pełna pojemność będzie dostępna.

Jeśli będziesz postępować zgodnie z tymi wskazówkami, twój rower woom bezpiecznie przetrwa zimę. A co najważniejsze, sprawisz, że rower stanie się bezpiecznym towarzyszem dla twojego dziecka na wiosnę.

← woom blog
Przewiń na górę