Nowa generacja rowerów terenowych woom OFF: Wywiad z Product Managerem Lisą

Lisa Ribarich była odpowiedzialna za dalszy rozwój naszych dwóch rowerów górskich - woom OFF i woom OFF AIR. W wywiadzie przedstawia wgląd w proces rozwoju i wyjaśnia, w jaki sposób powstało oznaczenie koloru terra coppa.

Lisa Ribarich z nowym woom OFF AIR w kolorze terra coppa.

Lisa, jak długo jeździsz na rowerze górskim?

Zaczęłam, gdy miałam dziesięć lat. Jeżdżę więc już od dwudziestu lat. Miłość do tego fantastycznego sportu odziedziczyłam po rodzicach. Byli przy mnie od samego początku, gdy kolarstwo górskie pojawiło się w Austrii w latach 80-tych.

Mój ojciec i matka zawsze byli bardzo wysportowanymi ludźmi.

Przed kolarstwem górskim wszystko w naszej rodzinie kręciło się wokół narciarstwa - sportu numer jeden w Austrii w tamtym czasie. Ja również regularnie trenowałam na stokach do dziesiątego roku życia, kiedy to kolarstwo górskie stało się moją pasją.

Jakie znaczenie ma kolarstwo górskie w twoim życiu?

Kolarstwo górskie nie jest już dla mnie hobby, ale moim podejściem do życia. Kamienista ścieżka pełna korzeni i przeszkód dosłownie i symbolicznie oznacza dla mnie wyzwanie i zabawę.

To musi być wspaniałe uczucie być na szlaku MTB!

O tak! W przeszłości moim motorem napędowym i nagrodą było osiąganie wysokich wyników sportowych. A dziś kolarstwo górskie to dla mnie idealny sposób na spędzanie czasu na łonie natury z przyjaciółmi i wyłączenie się. Czuję się wolna i jeżdżę w tempie, które mi odpowiada.

"Kolarstwo górskie nie jest dla mnie hobby, to sposób na życie".

Gdybyś miała woom OFF lub woom OFF AIR, gdy byłaś dzieckiem, co by się zmieniło?

Moje pierwsze rowery były naprawdę ciężkie. Rozpędzanie ich i manewrowanie na nich było dość żmudne. Z woom OFF lub woom OFF AIR początki byłyby dla mnie łatwiejsze.

Trzeba przyznać, że zawsze lubiłam się trochę wysilić. Ale pierwsze małe chwile sukcesu, których doświadcza się w sporcie jako dziecko, przyszłyby znacznie szybciej na rowerze woom. Miałabym łatwiejszy start w kolarstwie górskim.


Dla Lisy kolarstwo górskie oznacza wyzwanie i dobrą zabawę.

W wolnym czasie jesteś przewodniczką i instruktorką kolarstwa górskiego. Dlaczego ten sport jest pedagogicznie i motorycznie wartościowy dla dzieci?

Sama dorastałam w klubie - Związku Sportowym Hinterbrühl. Ponieważ kolarstwo górskie przyniosło mi wiele korzyści jako dziecku, od siedmiu lat jestem zaangażowana w działalność klubu jako osoba dorosła.

Wraz z innymi przewodnikami i instruktorami oferuję raz w tygodniu treningi na rowerach górskich dla dzieci i młodzieży.

Sesje treningowe to świetna zabawa dla dzieci. Poznają przyrodę, czerpią radość z aktywnego trybu życia i zdobywają umiejętności niezbędne do bezpiecznego poruszania się na rowerze.

Ale nie dotyczy to tylko tras MTB: techniki jazdy z naszych treningów pomagają również dzieciom zachować bezpieczeństwo na drodze. Korzyści edukacyjne są więc bardzo różnorodne.

Niedawno wprowadziliśmy na rynek drugą generację naszych dziecięcych i młodzieżowych rowerów górskich. Jaka była Twoja rola w ich rozwoju?

Właściwie miałam dwie role. Z jednej strony, jako kierowniczka projektu, byłam odpowiedzialna za zapewnienie, że wszystkie zespoły - od projektowania po inżynierię, bezpieczeństwo i zgodność produktu - mogą współpracować i dawać z siebie wszystko.

Z drugiej strony, jako menedżer produktu, wspólnie z innymi określałam charakter i wyposażenie rowerów. Innymi słowy, pomogłam określić, jak woom OFF i woom OFF AIR będą wyglądać i jakie elementy będą najlepiej dostosowane do potrzeb dzieci i młodzieży.

Robiąc to, postawiłam się w sytuacji dzieci i młodzieży. Zadałam sobie pytanie, jaki powinien być rower górski, aby im się podobał i aby nauczyli się kochać ten sport tak samo jak ja.

"Techniki jazdy na rowerze górskim pomagają również dzieciom w ruchu drogowym".

Czy rozwój MTB dla dzieci różni się od rozwoju MTB dla dorosłych?

Robimy wszystko, żeby dostosować każdy element do potrzeb i budowy ciała dzieci. To sprawia, że rozwój zasadniczo się różni. Perspektywa jest po prostu zupełnie inna - dotyczy to również obliczeń.

Na przykład na scenie rowerów górskich często mówi się, że 100 gramów mniej wagi oznacza 100 euro więcej w cenie zakupu.

Oczywiście nie możemy tak kalkulować dla dziecięcych rowerów MTB. Nasze rowery powinny być lekkie, ale zawsze muszą pozostać przystępne cenowo: W końcu chcemy zachęcić jak najwięcej dzieci do jazdy na rowerze.

Dlaczego wysokiej jakości komponenty są tak ważne w rowerach górskich?

Rowery górskie są poddawane ekstremalnym obciążeniom podczas jazdy. Na szlakach występują strome podjazdy, gdzie duże siły działają na łańcuch i napęd. Jednocześnie występują zjazdy w trudnym terenie, gdzie opony i zawieszenia są obciążone.

Potrzeba więc produktu, który wytrzyma te obciążenia, zapewniając jednocześnie komfort, bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy - najlepiej przez bardzo długi czas.

Dlatego tak ważne są wysokiej jakości komponenty, które są do siebie dobrze dopasowane.

Na przykład w modelu woom OFF wybraliśmy superlekki, wytrzymały widelec z włókna węglowego, a w modelu woom OFF AIR wysokiej jakości widelec amortyzowany, który można dostosować do wagi rowerzysty. Oba są trwałymi,
stabilnymi komponentami, które mogą wytrzymać różne obciążenia na szlakach MTB.

Chwyty nowych rowerów górskich woom zostały ergonomicznie zoptymalizowane dla dzieci i młodzieży.

Z jakimi producentami komponentów Twój zespół i Ty nawiązaliście współpracę w zakresie woom OFF i woom OFF AIR?

Współpracujemy między innymi z SRAM i Schwalbe. SRAM wyposaża woom OFF i OFF AIR w tylne przerzutki i napędy. Schwalbe jest naszym partnerem premium w zakresie opon.

W drugiej generacji przeprojektowałaś siodełko, uchwyty i kierownicę. Co się zmieniło i dlaczego?

Siodełko odgrywa ważną rolę w tym, aby dzieci czuły się komfortowo pod górę. Dlatego zaprojektowaliśmy je w bardziej sportowym stylu i ergonomicznie dostosowaliśmy je jeszcze lepiej do kości miednicy dziecka. Wzięliśmy pod uwagę fakt, że kości miednicy stale się zmieniają wraz ze wzrostem dziecka:

Dostępne są teraz trzy różne siodełka dla wersji 20-, 24- i 26-calowych - idealnie dostosowane do odpowiedniego wieku dzieci.

Szczególną cechą nowej kombinacji kierownicy i chwytów jest również ulepszona ergonomia przyjazna dzieciom: zwęziliśmy końce kierownicy - tj. uczyniliśmy je cieńszymi - co pozwala nam dopasować mniejsze uchwyty.

Jest to idealne rozwiązanie dla krótszych palców dzieci. Zwiększa to komfort i poprawia kontakt z kierownicą, co oznacza więcej radości z jazdy.

Nowy chwyt został również zoptymalizowany pod kątem kolarstwa górskiego: Po pierwsze, jest teraz strefa amortyzacji, w której spoczywają dłonie. Po drugie, nowy chwyt jest zaciskany. Jest przymocowany do kierownicy za pomocą śruby i nie może się już przekręcać.

Siodełko do rowerów górskich zostało całkowicie przeprojektowane dla drugiej generacji.

O co chodzi z modnym hasłem "dropper-seatpost-ready", które ciągle pojawia się w związku z nowym woom OFF & OFF AIR?

Chcemy otworzyć szerokie spektrum kolarstwa górskiego dla dzieci i rodzin:

woom OFF i woom OFF AIR w standardowej wersji są idealne do przygód na łonie natury i łatwych tras przełajowych. Ci, którzy dużo jeżdżą w pagórkowatym terenie, mogą łatwo dostosować rower do swoich potrzeb dzięki teleskopowej sztycy podsiodłowej i systemowi opon bezdętkowych.

Na scenie rowerów górskich jest to również nazywane "dropper-seatpost-ready" i "tubeless ready".

"Ready", ponieważ rower jest "gotowy" do zamontowania teleskopowej sztycy podsiodłowej i opon bezdętkowych. W przypadku rowerów górskich dla dorosłych, Dropper Seatpost Ready i Tubeless Ready są najnowocześniejsze.

„Dzięki teleskopowej sztycy można podnieść siodełko woom OFF / OFF AIR za naciśnięciem przycisku. Opony bezdętkowe umożliwiają dziecku jazdę bez przebić przy mniejszym ciśnieniu powietrza, co oznacza większą przyczepność.”

Czy sama też jeździsz z teleskopową sztycą i oponami bezdętkowymi?

Mój rower ma oba te elementy. Lubię jeździć po pagórkowatych trasach. Dlatego wolę jeździć z niskim ciśnieniem powietrza, ponieważ zwiększa to przyczepność opon. Dzięki wysuwanej sztycy nie zawsze muszę zsiadać z roweru w stromym terenie, aby wyregulować siodełko.

Jak powstała nazwa "terra coppa"?

Mój kolega Daniel Kloboucnik z zespołu projektowego wpadł na pomysł tego oznaczenia kolorystycznego. Poprzez „terra” chciał podkreślić związek woom OFF / OFF AIR z naturą. Natomiast „coppa” pochodzi od angielskiego „copper” i oznacza „miedź”.

W połączeniu, „terra coppa” naturalnie nawiązuje do terakoty. To jeszcze bardziej podkreśla związek między kolarstwem górskim a naturą. Bardzo podoba mi się zarówno kolor, jak i nazwa.

Lisa wyjaśnia funkcje nowych komponentów swojemu koledze Felixowi z zespołu ds. komunikacji.

Na jakie tereny i trasy przeznaczone są rowery woom OFF & OFF AIR?

Nasze dwa rowery górskie to rowery przełajowe, więc idealnie nadają się na lekkie szlaki i leśne ścieżki. Dzieci i nastolatki mogą z nich korzystać na wiele różnych sposobów: od jazdy do szkoły, przez pump track, po trudny teren - wszystko jest możliwe.

Gdzie produkowane są rowery?

Poszczególne komponenty naszych rowerów pochodzą od partnerów z całego świata. Wiele fabryk znajduje się w Azji, dokąd w ostatnich dziesięcioleciach przeniósł się przemysł rowerowy.

Modele woom OFF i OFF AIR na rynek europejski są w dużej mierze montowane w Polsce. Rowery na rynek amerykański i azjatycki pochodzą z fabryki w Kambodży.

We wszystkich zakładach produkcyjnych zwracamy skrupulatną uwagę na zgodność z przepisami prawa pracy i zapewniamy jakość produktów oraz warunki pracy dzięki naszym własnym pracownikom na miejscu.

💡 Wskazówki Lisy:

  • dla rodziców: Trening na rowerze górskim to świetna sprawa. Dzieci ćwiczą techniki jazdy, przyzwyczajają się do jazdy w grupie i lepiej poznają swój rower. Nawiasem mówiąc, polecam fazy zapoznawcze, w których dzieci przyzwyczajają się do roweru przed każdą przygodą na szlaku - mogą na przykład ćwiczyć hamowanie na parkingu.
  • dla dzieci: Oglądaj filmy z rowerzystami górskimi. Dowiesz się wiele o technikach jazdy. A poza tym to świetna zabawa!
  • dla rodzin: W każdej grupie najsłabsze ogniwo powinno nadawać tempo. Dotyczy to również rodziny. Najsłabszym ogniwem nie musi być jedno z dzieci - może trzeba wziąć pod uwagę tatę lub mamę ;)

Dlaczego pracujesz w woom, a nie gdzie indziej?

Studiowałam technologię sprzętu sportowego w Wiedniu i zawsze byłam związana z branżą rowerową. Moje serce bije dla kolarstwa górskiego. Lubię też pracować z dziećmi. Kiedy więc zobaczyłam ogłoszenie na moje stanowisko, od razu się zainteresowałam.

Ale fakt, że mogę zamienić moją wielką pasję i hobby w zawód tutaj, w woom, to nie wszystko: mam pracę w Dolnej Austrii, gdzie dorastałam. To wspaniałe.

Czego najbardziej oczekujesz po zakończeniu procesu rozwoju?

Tego, że woom OFF i woom OFF AIR będą wreszcie używane "na wolności"! Już teraz jestem bardzo podekscytowana tym, co dzieci i młodzież powiedzą o nowym kolorze.

Czarny woom OFF z widelcem karbonowym i woom OFF AIR z widelcem amortyzowanym w kolorze terra coppa

← woom blog
Przewiń na górę